Jak zrobić buckup WordPress’a (z ang. kopię zapasową)

WordPress

Każdy powinien wiedzieć jak zrobić buckup WordPress, ponieważ robienie kopii zapasowej strony internetowej jest obowiązkowym procesem podczas pracy ze stronami www. Zapewni to bezpieczeństwo twojej strony w przypadku wystąpienia poważnych błędów.

Jestem pewien, że testując jakaś nową wtyczkę lub samemu ingerując w kod wordpressa uszkodziliście swoją stronę. Potem poświęciliście sporo czasu by wszystko grało. Robiąc cyklicznie kopię zapasową zaoszczędzisz dużo nerwów jak i czasu.

Co to jest kopia zapasowa?

To kopia wszystkich plików i bazy danych twojej strony internetowej.

Kiedy należy wykonywać kopię zapasową WordPressa

Tak jak wcześniej wspomniałem ten proces powinien być cykliczny. W zależności od ilości dodawanych wpisów oraz ruchu na stronie. Jeśli masz duży ruch i dodajesz masę artykułów to twoim minimum powinno być raz na tydzień. Dla porównania ja robię buckup wordpressa po każdym nowym artykule.

Backup za pomocą FTP

Jeżeli umiesz obsługiwać FTP to możesz zgrać wszystkie pliki WordPress na swój komputer. Pamiętaj jednak, że nie jest to kompletna kopia ponieważ nie masz jeszcze bazy danych. Logując się do phpMyAdmin masz możliwość dokonania jej eksportu na komputer. Pamiętaj wtedy i tylko wtedy będziesz posiadać pełne zabezpieczenie czyli, pliki + baza danych.

Kopia zapasowa za pomocą wtyczki BuckWPup

Jest wiele wtyczek, które pozwalają stworzyć kopię zapasową, ja przedstawię jak to robić za pomocą BuckWPup ponieważ używam jej od lat i nigdy mnie nie zawiodła.

Skonfigurujemy razem wtyczkę która będzie tworzyć buckup strony raz na tydzień, a pliki będą przechowywane na DrobBox (darmowa chmura).

Instalacja BuckWPup

Instalacja BuckWPup nie różni się niczym od instalacji innych wtyczek. Na pasku głównym w panelu administracyjnym wordpressa najeżdżamy na Wtyczki, i klikamy Dodaj nową. W prawym górnym rogu jest wyszukiwarka, tam należy wpisać „backwpup„. Po wyszukiwaniu klikamy w Zainstaluj, a następnie Aktywuj.

Konfiguracja BuckWPup

Po popranym zainstalowaniu wtyczki w panelu admina pojawi się nam dodatkowa opcja BackWPuop.

Klikamy w Add new job – czyli robienie nowej kopii zapasowej.

General

Ustawiamy nazwę naszego zadania. This job is a… wybieramy Database backup, File backup. Osobiście dodatkowo zaznaczam Installed plugin list by w razie problemów wiedzieć jakie wtyczki miałem zainstalowane na stronie. Archive name to nazwa pliku który wygenerujemy.

Kolejno Archive Format pozostawiamy Zip. Job Destination w tym momencie wybieramy gdzie ma być przesłana kopia zapasowa wordpress. Mamy do wyboru: folder na tym samym serwerze, na mail, na inny serwer FTP, Dropbox oraz inne.

Zalecam przesłanie backupa do Dropbox ponieważ jest to darmowa chmura i w razie jakiejkolwiek awarii serwera kopia jest przechowywana w bezpiecznym miejscu.

W Send log to email address wpisujemy email na który mają być wysyłane informacje o przeprowadzonym backupie – logi są wysyłane wyłącznie w momencie napotkania błędów przez wtyczkę. Poniżej mamy możliwość ustawienia z jakiego maila ma być wysłana informacja – pozostawiamy bez zmian i wszystkie ustawienia potwierdzamy Save changes.

Schedule

Tutaj wybieramy with WordPress cron.

Pojawi się opcja Schedule execution time, którą zostawiamy basic. Teraz wybieramy z jaką częstotliwością ma być robiona kopia zapasowa. Wybieramy weekly czyli raz na tydzień. Sunday ponieważ w niedziele zazwyczaj strony generują najmniejszy ruch i godzinę 3 nocy.

DB Backup

Teraz ustalamy jakie tabele mają zostać zapisane w backupie bazy danych. Najkorzystniej zaznaczyć all. Podajemy nazwę naszej bazy oraz zaznaczamy kompresie pliku GZip.

File

W zakładce wybieramy jakie pliki ma zawierać buckup. Polecam zostawić to w standardzie. Jednocześnie sam ingerowałem w szablon strony dlatego dodatkowo dodałem go do mojej kopii.

Plugins

Zakładka będzie widoczna wyłącznie wtedy gdy zaznaczyłeś, że chcesz dodać listę pluginów do backup w zakładce General. Pierwszy wiersz informuje nas jak będzie się nazywać plik .txt w którym będzie zawarta lista wtyczek, które miałeś zainstalowane podczas robienia kopi zapasowej. W drugim wybieramy kompresie.

To: Dropbox

Wybierając prezentowaną przez mnie opcję Dropbox musicie posiadać konto na tej stronie. Jeżeli nie macie tam konta kliknijcie w Create Account. Ufam że z założeniem konta poradzicie sobie sami.

Następnie mamy możliwość wygenerowania kodu dostępu, który połączy naszą wtyczkę z chmurą.

W backup setting ustalamy jak ma nazywać się folder w którym będzie przechowywana kopia zapasowa wordpressa oraz limit plików.

Łączenie BackWPup z Dropbox

Przed połączeniem BackWPuop z Dropbox zaloguj się uprzednio na portalu. Następnie klikamy Get Dropbox App auth code, wtyczka automatycznie przeniesie nas do strony, która pyta o zezwolenie. Oczywiście potwierdzamy.

Kopiujemy wygenerowany kod, wklejamy go w przeznaczone na niego miejsce i potwierdzamy ustawienia.

Powinien pojawić się zielony napis Authenticated! , który oznacza, że wtyczka została poprawnie połączona i możemy zrobić pierwszy backup klikając w Run now.

Kopia zapasowa zaczyna się generować.

Mam nadzieję, że instrukcja będzie pomocna. Tak jak już wcześniej wspominałem lepiej dmuchać na zimne i zabezpieczyć się w razie awarii strony. Masz jakieś pytania, wal śmiało.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *